Ciele a poslania výchovy a vzdelávania

  • napĺňať potrebu dieťaťa sociálneho kontaktu s rovesníkmi
  • uplatniť plynulú adaptáciu na zmenené prostredie – vstup do základnej školy
  • rozvíjať cieľavedome, systematicky a v tvorivej atmosfére osobnosť dieťaťa v psychomotorickej, poznávacej, sociálnej, emocionálnej a etickej oblasti
  • posilňovať úctu k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám štátu, k materinskému jazyku
  • naučiť sa kooperovať v skupine, kolektíve a preberať na seba primeranú zodpovednosť
  • naučiť sa chrániť svoje zdravie vrátane využitia zdravej výživy a ochraňovať životné prostredie
  • naučiť sa rešpektovať estetické hodnoty
  • poznávať základy univerzálnych pravidiel
  • učiť sa  samostatne získavať poznatky, utvárať a rozvíjať poznanie
  • získavať schopnosť tvorivého myslenia a činnosti
  • rozvíjať vedomosti, zručnosti a postoje u deti
  • naučiť sa komunikovať a zároveň rozvíjať svoje myšlienky a názory
  • hľadať a objavovať súvislosti medzi informáciami
  • prejavovať zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového
  • prejavovať radosť zo samostatne získaných informácií
  • naučiť sa využívať rôzne zdroje získavania a zhromažďovania poznatkov
  • naučiť sa primerane hodnotiť svoj výkon
  • prejavovať túžbu a ochotu pohybovať sa
  • odhadovať svoje možnosti a spôsobilosti
  • učiť sa správať empatický k svojmu okoliu
  • rozvíjať základné pohybové schopnosti, výkonnosti, upevňovať zdravie a správne držanie tela
  • naučiť deti vyjadrovať svoje pocity
  • aplikovať získané poznatky a skúsenosti
  • prejavovať ohľaduplnosť k svojmu prostrediu
  • pri činnostiach využívať všetky zmysly

 

Vyňaté zo Školského vzdelávacieho programu Materskej školy Žakovce

Vznik materských škôl

Inštitucionálna predškolská výchova na Slovensku má svoju dlhoročnú tradíciu. Historické dokumenty potvrdzujú, že činnosť prvých detských opatrovní zakladaných v rokoch 1829 – 1832 nebola živelná, ale plnila okrem sociálnej funkcie aj pedagogickú, zameranú na rozvoj osobnosti dieťaťa.V 50-tych rokov 20.storočia nastal obrovský nárast potreby materských škôl v súvislosti so zamestnanosťou žien.

Postavenie materských škôl v sústave škôl sa od vzniku po súčasnosť neustále mení a vyvíja. Z historického aspektu prešli materské školy vývojom, počas ktorého sa menil pohľad na ich prácu a potrebu. V súvislosti so zmenou postavenia MŠ sa menilo aj postavenie učiteliek v spoločnosti a menili sa tiež názory na ich prácu. Výchova a vzdelávanie v MŠ sa obohatili o rôzne aktivity, ktoré pomáhajú osobnostnému rozvoju dieťaťa a zlepšujú ich prípravu na vstup do základnej školy.

V súvislosti s účinnosťou Zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) sa zmenilo aj postavenie MŠ. V zmysle uvedeného zákona sú materské školy súčasťou sústavy škôl a poskytujú predprimárne vzdelávanie. Tento fakt posilnil postavenie materských škôl vo vzdelávacom systéme a zvýšil nároky na prípravu učiteľov ako vysokokvalifikovaných odborníkov v oblasti predprimárneho vzdelávania.

Zo záznamov kroniky MŠ Žakoviec:

Prvá zmienka o činnosti MŠ v Žakovciach sa traduje  od 1.septembra 1950 – kedy bola v obci zriadená MŠ a umiestnená do budovy ZŠ v bývalej nemeckej katolíckej škole, ktorá bola na tieto účely opravená a znova daná do prevádzky. MŠ bola jednotriedna a svoju pedagogickú činnosť tu začala vykonávať Mária Patakyová.

V rokoch 1954-1955 prichádzajú do obci noví občania – vysťahovaní z Blažova. Týmto sa zvyšuje aj počet žiakov  a  MŠ sa stáva dvojtriednou s troma pedagogickými silami.

Budova terajšej MŠ sa začala stavať v roku 1962 a jej výstavba bola ukončená v roku 1965. 1 apríla bolo jej slávnostné otvorenie a deti sa presťahovali so starých priestorov do novej budovy. Táto budova až do dnešného dňa nezmenila svoje pôsobenie a stále poskytuje výchovu a vzdelávanie pre deti predškolského veku.

 

Koncepcia rozvoja MŠ

Materská škola v Žakovciach poskytuje celodennú výchovnú a vzdelávaciu starostlivosť deťom vo veku od 2 – 6 rokov a deťom s odloženou školskou dochádzkou. Súčasťou materskej školy je školská jedáleň, ktorá poskytuje stravu deťom zo základnej školy a dôchodcom z obce. Výchovno-vzdelávací proces v materskej škole v  súčasnosti poskytujú tri kvalifikované pedagogické sily. Zriaďovateľom je obec Žakovce.

Hlavným cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu perceptuálno-motorickú, kognitívnu a citovo-sociálnu úroveň ako základ pripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti.Jednou z priorít je zabezpečiť čo najkvalitnejšiu prípravu dieťaťa na vstup do primárnej školy a doviesť ho k plnej školskej zrelosti.

Našim cieľom je vytvárať také podmienky pre deti, aby mohli rozvíjať svoje záujmy, nadanie aj potreby, aby sa mohli prejaviť po stránke telesnej, vedomostnej, hudobnej aj pohybovej a to hlavne rozšírovaním aktivít pre deti. Preto sme edukačný proces v MŠ usporiadali tak, aby sa stal život deti radostný, zaujímavý a príťažlivý. Učiteľky MŠ venujú pozornosť dômyselnej príprave, organizácií prostredia a premyslenej príťažlivej skladbe celého učebného procesu, ktoré podnecujú aktivitu a záujem dieťaťa.

Stanovená koncepcia a zameranie MŠ v Žakovciach smeruje k príprave deti na vstup do 1. ročníka základnej školy. Zavedenie modelu vzdelávacieho programu do praxe a to nielen zmenou obsahu výchovy a vzdelávania, ale aj zmenou myslenia učiteliek z úrovne chápania dieťaťa ako aktívneho subjektu. Z toho vyplývajúca modernizácia materskej školy a plánovanie aktivít v prírode, športových činností, exkurzií, výletov, besied…..Takýmto spôsobom chceme plniť úlohy dlhodobého alebo krátkodobého charakteru.

Úlohy a ciele zamerania MŠ:

  • usmerňovať vývoj dieťaťa v pedagogickom pôsobení tak, aby v súlade s jeho vrodeným potenciálom a vývojovými možnosťami sme ho doviedli k plnej školskej zrelosti
  • vytvárať podmienky na rozvoj pohybových, športových, estetických, poznávacích a vzdelávacích aktivít v MŠ
  • modernizovať a revitalizovať materskú školu